martes, 26 de julio de 2016

¿Director técnico?



La prepotencia con la que actúa el director técnico constantemente, insultando la inteligencia y la profesionalidad de los técnicos de escenario, supera cualquier expectativa por negativa que esta pueda ser.
Amparado en la potestad de decidir la organización del trabajo, actúa también como juez y parte en las cuestiones interpretativas del convenio sin consultar a las partes y, dando por hecho que la suya es la verdad única y absoluta que nadie debe ni puede objetar. Inapelable.
Inasequibles al desaliento a pesar de muchos sin sabores, desde la sección sindical, seguiremos cuestionando y denunciando todas las cuestiones que encontremos injustas que sean necesarias.
La actitud del director técnico es intolerable. Creando conflictos donde no los hay y aprovechando cualquier circunstancia para marcar terreno y hegemonía.
Es la cultura de las nuevas tendencias que enseñan en las prominentes escuelas de prohombres. Donde todo vale y, cuanto peor, mejor.
El caso de las comparsadas es uno más de muchos conflictos artificiales creados por el maestro del conflicto. Es una de las típicas órdenes que da, porque él lo vale, sin tiempo de reflexión y sin diálogo alguno.
Nuestra obligación en el trabajo, es acatar cualquier orden que se nos dé. Posteriormente, tenemos el derecho a reclamar, tal y como se va a hacer en este caso. Pero hay órdenes sin embargo que son insultantes. Obligar a los técnicos a que se vistan o complementen con atuendos para que no se les vea y después decir que como no se les ve no es comparsada, es tratarnos como eméritos idiotas. No creo que a nadie se le escape cual es la razón de ser de las comparsadas. Actuar de acuerdo con la escena para no ser notados y dotar de una suerte de magia al espectáculo.
En el convenio que nos regía hace 10 años, solo había un tipo de comparsada pues, la intención siempre es la misma, vestidos de negro o de colorines, hay que procurar pasar inadvertidos para el público. Como las negociaciones de convenio siempre son largas y complejas, se acordó que hubiera dos tipos con diferente precio a cambio de otras contrapartidas por parte de la empresa. Ahora, el listo, pretende devaluar nuestro trabajo hasta el punto de eliminarlas. Gran desconocedor de lo que somos y de lo que hacemos. Gran desconocedor de lo que son las relaciones humanas más básicas.
Puede que haya de todas formas que agradecer sus miserias pues son las que nos llevarán a reconquistar la comparsada única, la artística. Bueno, mejor no agradecer nada a los desagradecidos.

miércoles, 20 de julio de 2016

PAM a PAM




Registrada en RRHH la queixa i apreciacions de les afectades pel incompliment de conveni a les compassades de La Flauta Màgica.

De mica en mica, pas a pas; no ens precipitem ni renunciem a la qualitat i reconeixement en l'excel·lència, que mereixem sigui respectada, professional i laboralment. Amb OFICI i d'Ofici....ACTUEM!!! 

martes, 19 de julio de 2016

Comparsada: cabreo en la tramoya y reacción sindical

LA COMPARSADA ES PARTE DEL OFICIO DE LA TRAMOYA

La «Comparsada» es ese momento en que se hace de comparsa, osea; acompañamiento o bulto en una acción escénica, con poca o nula interpretación.
La comparsada, por tanto, ES ARTÍSTICA por definición.
La acción escénica puede requerir de un atuendo propio, ajustado a las necesidades y objetivos deseados. O no; cuando un director pide del atuendo del técnico, que se represente a si mismo, es equivalente a vestir de técnico a un figurante (de hecho se dan ocasiones inversas y equivalente).

Cuando Dario Fo, en La Gazzetta, pidio expresamente a los técnicos su presencia, estaba haciendo acción escénica y dramaturgia coincidente con el atuendo propio de la actividad y los técnicos. Fuere como fuese, eso es una COMPARSADA ARTÍSTICA .

Los delegados aclaran y definen la situación
Cuando Pina Bausch, en su Café Müller, pide a los técnicos, como si de un entremés teatral se tratase, organizar de forma ordenada y con sus tiempos definidos, los cambios en el escenario; se trata de una comparsada “coreografiada”, donde, independientemente de vestuario o desnudez, el técnico “actuá” en función del requerimiento explicito de la dirección escénica. Fuere como fuese, eso es una COMPARSADA ARTÍSTICA .

El hecho de diferenciar ENTRE ARTÍSTICA Y TÉCNICA fue un invento circunstancial de Garuz, entonces Dir. Técnico, plasmado en el convenio de 2006, con el propósito de devaluar y abaratar los costes que acarreaba la necesaria intervención, de los Tramoyistas, en los diferentes espectáculos.

Trabajamos con atención pero sin tensión. Al menos así debería de ser.

En las comparsadas, se trabaja y se actuá, con atención y la tensión propia que genera la inmersión en la escena y el público.
Es así y si no que bajen los “recortadores y devaluadores” de la directiva a trabajar y actuan ellos.
Que no se nos vea, y especialmente conseguirlo, es la buena labor que requiere un espectáculo; como puede ser la exigencia de esta Flauta Mágica que estamos haciendo. Pero se esta plenamente inmerso en la escena y su acción, en caso contrario, con una camiseta hawaiana (de manga corta incluso) podríamos realizar la labor.

El ejemplo más claro, de actuación invisible, es una escena con luz negra en una caja negra produciendo un efecto mágico al no ser vistos, precisamente, los actores.
reacción inmediata, en desacuerdo, de las personas afectadas 

Es importante tener claras estas circunstancias de nuestra profesión, de la misma manera que es fundamental entender que la Fundación para la que trabajamos nos facilita unas prendas, que no son en ningún caso un uniforme y mucho menos oficial. Ni lo dice en ningún lugar, ni lo es. Estos aspectos se deben reflejar en obligaciones y compromisos de convenio que en nuestro caso no existen.
Solo las prendas que facilita la empresa en términos de prevención de riesgos (botas, guantes de trabajo-no los de la comparsada-, etc) son de obligado uso y entrega por parte de la empresa.
Por ese motivo, no tenemos un complemento, salarial, por el cuidado de un uniforme inexistente (formal y oficialmente), ni se lava la ropa de trabajo como se hacia antaño.
Es más sería recomendable no utilizar algunas prendas que se facilitaron este año pasado, por inadecuadas, al no ser de algodón 100% y suponer un riesgo innecesario en momentos de ciertos trabajos y determinadas personas. 

Acatamos las ordenes, discutimos los razonamientos y reivindicamos nuestros derechos.
La profesionalidad nunca sera admitir lógicas, de mandos diversos, desde la ignorancia o el desconocimiento y con una absoluta carencia de respeto al trabajo y sus condiciones.




BANDA DEL FORILLO ARMADO

lunes, 18 de julio de 2016

viernes, 8 de julio de 2016

ACORD a la Tècnica

Acord de RRHH-Dir. Tècnica amb la secció sindical.

A dia d'avui i en darrera instancia, doncs, el dia 20 teníem un des acord: Hem signat un document que permet o si més no provarà d'evitar, interpretacions de part, que ens havien dut a inspecció de treball denunciant els calendaris, ja, des de juliol de l'any passat.
En aquest llarg periple, hi va haver ampliacions de denuncies respecte a horaris i jornades entre d'altres aspectes, així com pel que fa referencia a categories, formació i salut.
Ampliació de denuncies que, hores d'ara; hem deixat anar un llastre, important, amb els aspectes, que presumim, s'han aclarit i deuen quedar resolts per tal de fer uns calendaris més dignes i facilitar una convivència, entre la plantilla i el Dir. Tècnic, més respectuosa. El ACORD és una eina amb aquesta finalitat.
Estem expectants, doncs, per veure la repercussió als calendaris de 2016-2017.
D'aquesta manera, podem afirma que avancem, que fem via i que encara queden molts aspectes a millorar i per entendre'ns; al tinter.
Satisfets per assolir, el que han de ser, resultats efectius i positius.
Convençuts que la feina és de molt més abast; ja estem pensant en la següent passa a fer.
Hi ha força treball pel davant i és cosa de tots i totes, enllestir-lo.
 

sábado, 2 de julio de 2016

ASSEMBLEA

Companys i Companyes c e g e t eres: 
Us convoquem a assemblea el proper dimecres 13 de Juliol al local de Pasg. De la Pau, 8
en dos torns:
Matí de 11 a14 h
Tarda de 16 a19h
amb el següent ordre del dia:
  • Informació, estat i evolució de de les denuncies per incompliment del conveni.
  • Manca d'acords amb l'empresa.
  • Defensa i consolidació del conveni.
  • Assistències i precarització.
  • Reclamacions i reconeixement dels deutes acumulats al calendari actual.
  • Gestió col·lecti
    ​va 
     de demandes individuals.
  • Nous calendaris.
  • La secció al sindicat, treball orgànic, contactes exteriors.
  • Precs i preguntes (es recolliran al primer quart d'hora de la convocatòria)
Ens veiem el proper dimecres 13 de juliol.

Salut i que ningú no decideixi per nosaltres.

Al personal Tècnic: un a disculpa......


Sense calendaris l'u de juliol
Darrera oportunitat el dimarts 5 ?


La reiterada voluntat de diàleg, que manifesta la part social, sense renunciar en cap cas a la exigència del compliment, integre, del conveni col·lectiu; ens obliga a admetre, que no justificar, una oportunitat més, sol·licitada per l'empresa, en demanar-nos de permetre'ls-hi convocar una darrera reunió el proper 5 de juliol, ja que el passat 20 de juny van donar per acabades i sense acord les quatre reunions que des de la visita a inspecció de treball, a començaments d'abril passat, estàvem arrossegant.
Tot això com a trajectòria de la denuncia pels calendaris de la temporada 15-16, que es presentar a mitjans de juliol de 2015 i que vam amplià fins a una darrera recopilatòria al gener de 2016.

Perquè admetem un parèntesi més en aquest dilatat recorregut?

Perquè creiem que paga la pena acabar tenint uns calendaris que respectin, indiscutiblement, els 19 festius que s'ens reconeixen al conveni col·lectiu; la seva incorporació i afectació dins del regim de descansos en cada 14 dies (el tan polemitzat i conflictiu, regim bisetmanal). Així com els horaris en cap de setmana de jornada compactada i les condicions definides i heretades del sistema antic de torns A,B,C (7-2-7-5).

Perquè abans de abocar-nos cap el conflicte col·lectiu o demandes, pels incompliments d'aquest any, que son de indiscutible dret i legitima aplicació: Facilitem solucions que no resultin a l'empresa traumàtiques o lesives, i que representin i impliquin, el reconeixement de benefici degut a les treballadores i treballadors en aquest calendari actual (15-16).
No hem d'oblidar, que els dos primers calendaris d'aquest conveni actual, on la bona fe i voluntat de consensuar la seva aplicació, de forma dialogada, per la nostra part; ens neguen, es perd, la legitimitat de reclamar dies i compensacions pel venciment en el temps (doncs el limit legal es determina en el venciment de l'any). Desgreuge més que raonable i dignificant. I  greuge que, en cap cas, no tenim perquè admetre ni malbaratar en aquest calendari actual i vigent.

A la tercera va la vençuda!!

Si l'any passat denunciarem que no teníem caldaris, ara pensem que; no ve de deu dies, si fa no fa, per tenir-ne els que corresponen i provar de no haver de recórrer a noves denuncies, que per reiterades ja resultarien ofensives i una bufa als nostres drets, paciència i bona voluntat.
El Calendari 15-16, el tercer d'aquesta etapa; ha de ser valid i validat en la justa magnitud que determina el Conveni. Això sí és negociable i digne de consens, a la vegada que irrenunciable.
D'aquesta manera: El calendari 16-17 en virtut del reconeixement de l'anterior ja no haurà de implica cap dificultat ni conflicte.

El Proper dimarts 5 de juliol, no perdem l'esperança d'abastar tots aquests reptes, malgrat la experiència és la que és.
No és per ingenuïtat que sacrifiquem tantes etapes com calgui, sinó perquè creiem que s'ha de fer així per legitimar les nostres exigències.

Amb motiu d'aquests objectius: Pacients i generosos, confiant en consensuar amb l'empresa us hem de demanar disculpes per permetre que els calendaris provisionals, que son incorrectes, no els rebem aquest primer de juliol i confiem que en pocs dies tinguem els que ens pertoquen per llei i en dret.

No renunciem al conveni!!
No renunciem a les reclamacions del calendari 15-16 !!!
Exigim una temporada 16-17 amb els calendaris ben fets !!!
Tenim 19 festius !!!
Horaris que respecten la conciliació personal pactada!!!
No renunciem a res i podem parlar de tot !!!
Lluitem i lluitarem des de la legalitat i la legitimitat del nostre conveni !!!

Està tot escrit, tan sols s'ha de complir i aplicar.
Hi ha més aspectes incomplerts del conveni: En voldran parlar també? O caldrà demanar ajut a les institucions pertinents?
Anem pam a pam.....

Miquel Guillén Lafuente

Secretari de la Secció Sindical de Espectacles de CGT