La
privatització del Museu Picasso, un pas endavant en la
mercantilització dels equipaments de cultura municipals de Barcelona
El Museu Picasso veurà completament suprimida la seva funció
pública si prospera la seva conversió en Fundació . El pas de
dependència municipal gestionada per l’ICUB a Fundació comportarà
també la subordinació del funcionament i la gestió del museu al
servei de la suplantació del pressupost públic de funcionament per
mecenatges i patrocinis.
Els interessos de les grans corporacions i de l’empresa privada
camparan en el Museu Picasso i entraran per doble via : pel pes de
les grans corporacions en la Fundació Barcelona Cultura (Fundación
son TSystems, El Periódico, Repsol YPF, Derby Hotels, Cobega,
Habitat Grup Empresarial, BBVA, Caixa de Pensions, Gas Natural, La
Vanguardia, Sellbytel Singular, Grup Planeta, Layetana, ZasTwo, Banc
de Sabadell, Codorniu, Fundació Abertis, Caixa de Catalunya i
Telefónica.) que formarà part del patronat de la nova fundació i
per la pròpia voluntat de substituir el pes del finançament públic
directe pel del finançament lligat als interessos de les empreses
privades.
És la privatització de gestió de museus més important que
l’Ajuntament de Barcelona ha impulsat des de la transició
democràtica . Però ja fa anys que els governs municipals
“d’esquerres” han impulsat la desregulació i gestió privada
dels serveis i equipaments culturals públics de Barcelona , primer
l’Area de Cultura va esdevenir Organisme autònom, després l’ICUB
(Iinstitut de Cultura de Barcelona) va passar a ser Entitat Pública
Empresarial, entremig i durant diversos museus municipals s’han
anat separant d’una gestió pública directa passant a “consorcis”
, el propi MNAC, el Museu de la Música , i recentment el Museu de
Naturals. Però la privatització subjacent és més evident encara
en:
1) el gran nombre de substitucions de personal estructural de
funció pública per la subcontractació d’empreses amb
treballadors mal pagats i precaritzats .
2) l’arbitrarietat en la gestió de personal de l’ICUB sense
cap relació de llocs de treball ni instrument similar i amb una
manca de transparència que ha fet el joc a l’arbitrarietat en les
contractacions i el moviment intern de personal.
En cap d’aquest casos però desapareixia totalment la funció
pública dels serveis culturals i dels museus ni es resumia
l’objectiu de gestió tant clarament en la substitució del
finançament públic i en la supeditació als interessos del sector
privat.
Ara el nou govern municipal, ajudat per l’equip de directius de
l’anterior govern acaba el projecte iniciat i desenvolupat pels
“polítics progressistes” , que han governat Barcelona durant les
darreres dècades.
L’Acord de la sessió del 21 de desembre de 2012 de la Comissió
de cultura, coneixement, creativitat i innovació de l’Ajuntament
de Barcelona , pel qual s’aprova definitivament la creació i els
estatuts de la fundació, ja només deixa pendent de l’Alcalde i
del calendari previst el canvi de forma de gestió del museu Picasso.
Aquest representa la culminació privatitzadora d’uns programes
polítics de govern municipal que deixen la política real en mans
dels “fets consumats” i que només reflecteixen en els seus
programes electorals els eufemismes i els aspectes anecdòtics que
vesteixen més bé . Efectivament la creació de la Fundació Picasso
tampoc estava inclosa en el programa de govern de CiU de 2011,
l’actual govern municipal de Barcelona.
La Funció pública i els controls de gestió i pressupostaris
aplicats als serveis i equipaments públics culturals es justifiquen
plenament com una garantia de:
- la independència del servei respectes de les forces polítiques
i econòmiques
- la transparència i el control democràtic de la gestió i dels
serveis prestats
- la orientació als interessos universals i generals del
funcionament dels serveis i equipaments
Sense controls ni funció pública la orientació als interessos
universals i generals es substitueix per una subordinació al pes
dels objectius propis del finançament privat.
La protecció de la propietat comuna (de la ciutadania de
Barcelona) dels Fons Picasso es sotmetrà a la lliure venda i
alienació segons els interessos financers de la Fundació.
Un sistema just i necessari de fiscalitat de la riquesa i dels
guanys és novament substituït per la seva exempció, la cerca de
prevendes i privilegis fiscals a les grans corporacions i al capital
privat en general mitjançant patrocinis i fundacions, en aquest cas
amb l’excusa del Museu Picasso.
Les grans corporacions i interessos privats passaran a gaudir
d’uns equipaments que han rebut intensos programes d’inversió i
que en el cas del Museu Picasso té un notable nivell d’ingressos
propis.
Com treballadors/es de serveis i equipaments culturals reiterem el
nostre convenciment en:
- La necessitat del control i orientació pública i mitjançant
la funció pública dels serveis i equipaments culturals
- El necessari finançament públic i suficient d’aquests
serveis i equipaments per a garantir que els interessos de
finançament es corresponen amb els de la seva titularitat
- La necessitat de que el Museu Picasso formi part d’una xarxa
bàsica d’equipaments i serveis culturals públics lliure de
mercantilització i privatització que garanteixin l’accés lliure
, universal i d’interès general, al patrimoni, la creació i els
coneixements , entesos tots ells no com una mercaderia si no com un
bé comú de la societat que és fonamental per al seu
desenvolupament.
- La necessitat de que polítics i governs posin a votació
democràtica de la població la política que realment apliquen i que
amaguen fora dels seus programes polítics públics pels quals van
ser votats.
- L’obligació dels governs de finançar adequadament i
completament amb pressupostos públics la cultura que diuen defensar
i impulsar.
- La necessitat de defugir una gestió cultural centrada en el
impacte publicitari de grans projectes, de superproducció
d’activitats allunyada de la creació cultural de base ,
d’inversions desmesurades en grans contenidors enlloc dels
continguts patrimonials existents.
- Que la política cultural es pugui debatre per la ciutadania en
general i no només en cercles elitistes polítics i socials
Per tot això:
Denunciem aquesta privatització de facto d’un patrimoni públic
i de la ciutat i demanem el retorn immediat a la gestió directa
municipal del Museu Picasso.
Estret del Blog de la
Plataforma SOS Cultura
viernes, 1 de febrero de 2013
La banda Picasso? L'espoli públic !!
Etiquetas:
El noi del sucre,
reflexiones,
Solidaridad,
sos cultura
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
No hay comentarios:
Publicar un comentario